danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

دانلودبرترین{ تحقیق اجرای سیستم اتصال زمین }

تحقیق اجرای سیستم اتصال زمین

تحقیق اجرای سیستم اتصال زمین

دانلود تحقیق اجرای سیستم اتصال زمین

تحقیق اجرای سیستم اتصال زمین
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل 14 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 22

تحقیق اجرای سیستم اتصال زمین


چکیده:

نکات مهم در خصوص اتصال زمین

مقدمه

هدف از تدوین این دستورالعمل ، ایجاد ایمنی و حفاظت در برابر آثار اختلاف پتانسیل الکتریکی

تا جائیکه مربوط به اتصال زمین است ، برای افراد در هنگام نصب و بهره‌برداری از تأسیسات و شبکه‌های توزیع برق است که شامل عملیات سرویس و تعمیرات نیز می‌باشد.

بطور کلی اتصال زمین به دو دلیل بکار برده می‌شود:

1- حفظ عایقبندی و حصول اطمینان از عملکرد صحیح تجهیزات الکتریکی ، محدود کردن اضافه ولتاژها و کمک به عملکرد صحیح تجهیزات حفاظتی با قطع مدارهای معیوب (دیدگاه عملیاتی).

2- ایجاد ایمنی از یکسو برای افرادی که بنا به وظیفه شغلی در تماس با تجهیزات الکتریکی قرار دارند و از سوی دیگر برای مشترکین و همچنین محدود کردن خطر آتش سوزی ، از طریق قطع سریع مدار معیوب (دیدگاه ایمنی یا حفاظتی)

 

انواع روشهای متداول اجرای سیستم زمین در شبکه های فشار

ضعیف در ایران  

TN ، که می­تواند به سه صورت مختلف موجود باشد:

1) TN-S که در آن ، در سراسر سیستم ، بدنه­های هادی از طریق یک هادی مجزا (PE) به نقطه خنثی (N) در مبدأ سیستم وصل می­شود.

2) TN-C

پست محلی است که تجهیزات انتقال انرژی درآن نصب وتبدیل ولتاژ انجاممی شودوبا استفاده از کلید ها امکان انجام مانورفراهم می شود درواقع کاراصلی پست مبدل ولتاژ یاعمل سویچینگ بوده که دربسیاری از پستها ترکیب دو حالت فوق دیده می شود. در خطوط انتقال DC چون تلفات ناشی از افت ولتاژ ندارد وتلفات توان انتقالی بسیار پایین بوده ودر پایداری شبکه قدرت نقش مهمّی دارند لزا اخیرا ُ این پستها مورد توجه قراردارند ازاین پستها بیشتردر ولتاژهای بالا (800 کیلو ولت وبالاتر) و در خطوط طولانی به علت پایین ; بودن تلفات انتقال استفاده می شود. درشبکهای انتقال DC درصورت استفاده ازنول زمین می توان انرژی الکتریکی دا توسط یک سیم به مصرف کننده انتقال داد.

-2 انواع پست: پستها را می توان ازنظر نوع وظیفه,هدف,محل نصب,نوع عایقی, به انواع مختلفی تقسیم کرد. براساس نوع وظیفه وهدف ساخت: پستهای افزاینده , پستهای انتقال انرژی , پستهای سویچینگ و کاهنده فوق توزیع .

 ـــ براساس نوع عایقی: پستها با عایق هوا, پستها با عایق گازی که دارای مزایای زیراست: پایین بودن مرکز ثقل تجهیزات در نتیجه مقاوم بودن در مقابله زلزله کاهش حجم, ضریب ایمنی بسیار بالا باتوجه به اینکه همهً قسمت های برق دار و کنتاکت ها در محفظهً گازSF6 امکان آتش سوزی ندارد, پایین بودن هزینهً نگهداری باتوجه به نیاز تعمیرات کم تر, استفاده د رمناطق بسیار آلوده و مرطوب و مرتفع .

معایب پستها با عایق گازی : گرانی سیستم و گرانی گاز SF6 , نیاز به تخصص خاص برای نصب و تعمیرات,مشکلات حمل و نقل وآب بندی سیستم.

 ـــ بر اساس نوع محل نصب تجهیزات : نصب تجهیزات در فضای باز , نصب تجهیزات در فضای سرپوشیده . معمولاُ پستها را از 33 کیلو ولت به بالا به صورت فضای باز ساخته وپستهای عایق گازی راچون فضای کمی دارندسرپوشیده خواهند ساخت.

اجزاع تشکیل دهنده پست : پستهای فشار قوی از تجهیزات و قسمتهای زیر تشکیل می شود : ترانس قدرت , ترانس زمین و مصرف داخلی , سویچگر , جبران کنندهای تون راکتیو , تاً سیسات جانبی الکتریکی ، ساختمان کنترل , سایر تاًسیسات ساختمانی .

 ـ ترانس زمین: از این ترانس در جاهایی که نقطهً اتصال زمین (نوترال) در دسترس نمی باشد که برای ایجاد نقطهً نوترال از ترانس زمین استفاده می شود . نوع اتصال در این ترانس به صورت زیکزاک Zn است . این ترانس دارای سه سیم پیچ می باشد که سیم پیچ هر فاز به دو قسمت مساوی تقسیم می شود و انتهای نصف سیم پیچ ستون اوٌل با نصف سیم پیچ ستون دوٌم در جهت عکس سری می باشد .

ـ ترانس مصرف داخلی: از ترانس مصرف داخلی برای تغذیه مصارف داخلی پست استفاده می شود . تغذیه ترانس مصرف داخلی شامل قسمتهای زیر است : تغذیه موتورپمپ تپ چنجر , تغذیه بریکرهای Kv20 , تغذیه فن و سیستم خنک کننده , شارژ باتری ها , مصارف روشنایی , تهویه ها . نوع اتصال سیم پیچ ها به صورت مثلث – ستاره با ویکتورکرو)پنوع اتصال بندی DYn11 می باشد .

ـ سویچگر: تشکیل شده از مجموعه ای از تجهیزات که فیدرهای مختلف را به باسبار و یا باسبار ها را در نقاط مختلف به یکدیگر با ولتاژ معینی ارتباط می دهند . در پستهای مبدل ولتاژ ممکن است از دو یا سه سویچگر با ولتاژهای مختلف استفاده شود .

ـ تجهیزات سویچگر: باسبار: که خود تشکیل شده از مقره ها , کلمپها , اتصالات وهادیهای باسبار که به شکل سیم یا لولهًً توخالی و غیره است . بریکر , سکسیونر , ترانسفورماتورهای اندازه گیری وحفاظتی , تجهیزات مربوت به سیستم ارتباطی , وسایل کوپلاژ مخابراتی(که شامل : موج گیر , خازن کوپلاژ , دستگاه تطبیق امپدانس است

 برقگیر: که برای حفاظت در برابر اضافه ولتاژ و برخورد صاعقه به خطوط است که در انواع میله ای , لوله ای , آرماتور , جرقه ای و مقاوتهای غیرخطی است .

 

دانلود تحقیق اجرای سیستم اتصال زمین

دانلودبرترین{ مقاله وسایل حفاظتی اضافه ولتاژ }

مقاله وسایل حفاظتی اضافه ولتاژ

مقاله وسایل حفاظتی اضافه ولتاژ

دانلود مقاله وسایل حفاظتی اضافه ولتاژ

مقاله وسایل حفاظتی اضافه ولتاژ
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل 19 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 26

مقاله وسایل حفاظتی اضافه ولتاژ


بخشهایی از متن:

 

برقگیرها نسبت به سایر وسایل حفاظتی بهترین حفاظت را انجام می دهند و بیشترین مقدار حذف امواج گزرا را فراهم می کند. برقیگرها به صورت موازی با وسیله تحت حفاظت یا بین فاز و زمین قرار می گیرند انرژی موج اضافه ولتاژ به وسیله برقگیر به زمین منتقل می شود .

حفاظت تجهیزات پست

از وسایل حفاظتی محدود کننده ضربه برای حفاظت تجهیزات سیستمهای قدرت در برابر اضافه ولتاژها استفاده می شود یک وسیله حفاظتی محدود کننده ضربه باید اضافه ولتاژهای گزرا یا اضافه ولتاژهای که باعث تخریب تجهیزات شبکه می شوند را محدود و به زمین هدایت کنند و بتواند این کار را بدون اینکه آسیبی ببیند به دفعات تکرار کند. برقگیرها نسبت به سایر وسایل حفاظتی بهترین حفاظت را انجام می دهند و بیشترین مقدار حذف امواج گزرا را فراهم می کند. برقیگرها به صورت موازی با وسیله تحت حفاظت یا بین فاز و زمین قرار می گیرند انرژی موج اضافه ولتاژ به وسیله برقگیر به زمین منتقل می شوند.

...

هر پست توزیع ، چند شیوه برای اندازه گیری دارد. این اندازه گیری می تواند به صورت یک اندازه گیری آنالوگ ساده ، از مقدار جریان جاری در پست نمایش جریانهای حداقل و حداکثر که در زمانهای خاص  ( یک دوره تناوب ) باشد . ثبت دیجیتالی این اندازه گیری ها متداول است . این اندازه گیری حداقل ، متوسط و حداکثر مقدار جریان ، ولتاژ ، توان ، ضریب توان و ... را در یک محدودة زمان مشخص ثبت کی کند . زمانهای معمول برای اندازه گیری 15 دقیقه ، 30 دقیقه و یک ساعت است . این اندازه گیری های دیجیتالی ، خروجی هر ترانسفورماتور پست و خروجی هر فیدر ( تغذیه گر ) را نمایش می دهند . در شکل (1-3 ) طرح جامع از یک پست نمایش داده شده است . این پست دارای دو ترانسفورماتور با سر متغیر است که چهار خط توزیع را در بر می گیرد و با دو خط انتقال فرعی تغذیه می گردد . در شرایط  عادی بریکر ها ( Circuit Breaker ) در حالات زیر قرار دارند : پست توزیع باید در مقابل اتصال کوتاه محفاظت شود . در شکل ساده ( 1-2 ) ، تنها حفاظت اتوماتیک در مقابل اتصال کوتاه داخل پست بوسیلة فیوزهای موجود در سمت ولتاژ بالای ترانسفورماتور صورت می گیرد . همان طور که طراحی پست ها پیچیده می شود ، شماهای حفاظتی گسترده تری باید برای حفاظت ترانسفورماتور ، شینه های ولتاژ کم ، شینه های ولتاژ بالا و بسیاری تجهیزات دیگر در نظر گرفته شود . از آنجایی که بار روی فیدرها تغییر می کند ، افت ولتاژ بین پست و مصرف کننده نیز تغییر می نماید . برای این که ولتاژ مصرف کننده در محدودة قابل قبول باقی بماند ، باید ولتاژ پست با تغییرات بار تغییر کند . در شکل (1-2 ) ولتاژ ، با رگولاتور نوع پله ای تنظیم ( رگوله ) شده است که به ولتاژ اجازه می دهد تا حول 10% ± در سمت شینه ولتاژ پایین نوسان کند . گاهی اوقات این عمل توسط ترانسفورماتور با سر متغییر ( LTC ) انجام گیرد . LTC سر سیم پیچ ترانسفورماتور ولتاژ کم را طبق تغییرات بار عوض می کند . بسیاری از ترانسفورماتورهای پست ، یک  سر ثابت روی سیم پیچ ولتاژ بالا دارند . وقتی که ولتاژ منبع بالاتر یا پایین تر از ولتاژ نامی باشد ، از این سر استفاده می شود . در تنظیمات ، سر ثابت می تواند بین 5%± ولتاژ تغییر کند . خیلی از اوقات به جای رگولاتور شینه یا شینیه هر فیدر دارای رگولاتوری از آن خود است . این رگولاتور می تواند بفرم رگولاتور سه فاز یا رگولاتورهایی به صورت فازهای مستقل از هم عمل نمایند . مهمترین کار یک پست توزیع ، کاهش ولتاژ به سطح ولتاژ توزیع است . در شکل ( 1-2 ) تنها یک ترانسفورماتور نمایش داده شده است . در سایر طراحی های پستها ممکن است که از دو یا چند ترانسفورماتور سه فاز استفاده شود . ترانسفورماتور پست به صورت یک ترانس سه فاز و یا سه ترانسفورماتور تک فاز متصل به هم به صورت صالهای استاندارد طراحی شود . سطوح استاندارد مختلفی برای ولتاژ وجود دارد که بعضی از   آنها عبارتند از : 12.47 KV , 13.2 KV , 14.4 KV , 23.9 KV KV , 34.5 KV KV که در سیستم های  قدیمی ، KV 4.16 بوده است . سیستم های قدرت اغلب در معرض اضافه ولتاژهایی قرار دارند که یا ریشه در تخلیه های جوی دارند یا ناشی از کلید زنی در شبکه می باشند .

 

دانلود مقاله وسایل حفاظتی اضافه ولتاژ

دانلودبرترین{ مقاله بررسی الکترونیک }

مقاله بررسی الکترونیک

مقاله بررسی الکترونیک

دانلود مقاله بررسی الکترونیک

مقاله بررسی الکترونیک
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل 127 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20

مقاله بررسی الکترونیک

عنوان

 

الکترونیک

 

دیجیتال

 

تراشه یا مدارات مجتمع یا آی سی

 

مبدلها یا حس کننده ها

 

مقاومت

 

دیود

 

خازن

 

آشنایی با میکرو کنترلرها

 

منابع

 

 


بخشهایی از متن:

الکترونیک
الکترونیک مطالعه و استفاده از وسائل الکتریکی ای می باشد که با کنترل جریان الکترون ها یا ذرات باردار الکتریکی دیگر در اسبابی مانند لامپ خلا و نیمه هادی ها کار می کنند. مطالعه محض چنین وسائلی ، شاخه ای از فیزیک است، حال آن که طراحی و ساخت مدارهای الکتریکی جزئی از رشته های مهندسی برق، الکترونیک و کامپیوتر می باشد.

سالهاست که واژه" الکترونیک" به طور مکرر در میان مردم استفاده می شود به طوریکه هر شخصی برداشت انفرادی خود را از این علم ویا موارد کاربردی آن مطرح می کند ، اما به صورت کلی عمدتا تعاریف و برداشتهایی که از این واژه عنوان می شود کامل نبوده و برداشتهای ظاهری عملا نمی تواند اهمیت و نفوذ روز افزون الکترونیک را در ارتباط باصنایع گوناگون بیان کند.
"الکترونیک" به طیف گسترده ای از الکتریسیته اطلاق می شود که با حرکت الکترونها در انواع مدارات نیمه هادی سر و کار دارد . اختراع ICها سبب آن شده است که دگر گونی های فراوانی در این علم پدیدار گشته و سیستمهای مدرن الکترونیکی از جمله مدارهای کنترل از راه دور ، ماهواره های فضایی ، رباتها و ... را پدید آورد.
در حال حاضر الکترونیک کلید فتح شگفتیهای جهان است و با تمام علوم و فنون موجود به نحوی پیوند خورده است . از وسائل ساده خانگی تا پیچیده ترین تکنیک های فضایی همه جا صحبت از تکنولوژی فراگیر الکترونیکی است و امروز صنعت مدرن بدون الکترونیک و تکنولوژی های وابسته به آن عملا مطرود و از کار افتاده است .

...

انواع مدارهای مجتمع برحسب کاربرد
مدار مجتمع خطی
یک IC خطی عمل تقویت یا سایر اعمال اساسا خطی را روی سیکنالها انجام می‌دهد نمونه‌ای از این مدارهای خطی عبارتند از: تقویت کننده‌های ساده ، تقویت کننده‌های عملیاتی و مدارهای مخابراتی قیاسی
مدار مجتمع دیجیتالی
شامل مدارهای منطقی و حافظه برای کاربرد در کامپیوترها ، حسابگرها ، زیرپرندازه‌ها ، امثال آن می‌باشند تا به حال بیشترین حجم ICها مربوط به حوزه دیجیتالی و به دلیل نیاز زیاد به این مدارها بوده است. از آنجایی که مدارهای دیجیتالی معمولا فقط به عملکرد «قطع و وصل» ترانزیستورها نیاز دارند شرایط طراحی مدارهای دیجیتالی مجتمع اغلب ساده‌تر از مدارهای خطی است.
انواع مدارهای مجتمع برحسب ساخت
مدارهای یکپارچه
مدارهای مجتمعی که بطور کامل روی یک تراشه نیمه رسانا (معمولا سیلسیوم) قرار می‌گیرند مدارهای یکپارچه نامیده می‌شود واژه یکپارچه از لحاظ ادبی به معنای «تک سنگی» بوده و به مفهوم آن است که کل مدار در یک قطعه واحد از نیمه رسانا جا داده می‌شود. مدارهای یکپارچه دارای این مزیت هستند که تمام عناصر در یک ساختار منفرد و محکم و با امکان تولید گروهی قرار می‌گیرند یعنی صدها مدار مشابه را می‌توان بطور همزمان روی یک پولک: S ساخت.

...

دانلود مقاله بررسی الکترونیک

دانلود{ مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی }

مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی

مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی

دانلود مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی

مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل 2287 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 113

مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی

از آنجایی که امروزه راه اندازی موتورهای الکتریکی یکی از مسائل و دغدغه های بزرگ کارخانه های صنعتی و شرکت های تولیدی و نیز تولید کنندگان نیروی برق و شرکت های وابسته میباشد در این پروژه به بررسی برخی از این راه اندازها می پردازیم و محاسن و معایب آنها را مورد بررسی علمی قرار میدهیم.

از دلایل اهمیت موضوع شوک های الکتریکی و مکانیکی شدیدی می باشد که در زمان راه اندازی به شبکه برق رسانی و موتور وارد و سبب استهلاک شدید دستگاه های موجود و بالا بردن هزینه های اقتصادی می شود . بنابراین استفاده از راه انداز های مناسب بخصوص در مورد موتورها با توان های بیش از چندین اسب بخار در کاهش هزینه های برق مصرفی و نیز هزینه های نگهداری و تعمیر تاثیر بسزایی دارد.

فهرست مطالب

1 ) کلیات موتور آسنکرون سه فاز : 1

1 - 1 ) ساختمان موتورهای القایی سه فاز 2

1-1 - 1 ) استاتور : 2

1-1 - 2 ) رتور : 3

1-1 -3 ) حلقه های لغزان : 4

1 - 1 -4 ) جاروبک ها : 4

1 - 1- 5 ) یاتاقان و بدنه : 4

1 – 2 ) عملکرد موترهای القایی سه فاز: 5

1 – 2 – 1 ) موتور ساکن 5

1 – 2 -2 ) مکانیزم تولید گشتاور در موتور القایی ( آسنکرون ) : 9

1 – 2 – 3 ) موتور گردان : 14

1 – 2 – 4 ) موتور در شرایط ماندگار : 22

1 - 3 ) موتور فقس سنجابی : 25

2 ) انواع روشهای راه اندازی موتور القایی سه فاز: 28

2 – 1 ) روش راه اندای مستقیم : 30

2 – 2 ) روش راه اندازی توسط افزایش مقاومت رتور : 31

2 – 2 – 1 ) موتورهای رتور سیم پیچی شده : 31

2 – 2 – 2 ) Liquide starter : 37

2 – 2 – 3 ) درایور راه اندای کرامی : 38

2 – 2 – 4 ) راه اندازی موتورهای قفس سنجابی با توجه به جریان و مقاومت رتور : 40

الف – کلاس A : 40

ب – کلاس D : 41

ج – کلاسهای C , B : 41

د – رتورهایی با میله های عمیق : 41

ه – موتورهای قفس سنجابی دوبل : 42

2-3) انتخاب ولتاژ موتور 43

2-3-1) راه اندازی موتور قفسه ای با کاهش ولتاژ استاتور 43

2-4 ) راه اندازی با استفاده از کلید ستاره مثلث : 46

2-5) روش کلاج گریز از مرکز 49

2-6) پیک جریان حین راه اندازی 50

2-7) دینامیک راه اندازی 51

موتور با بار خالص : 53

گرم شدن رتور : 53

2-8) راه اندازی موتورهای بزرگ به کمک خازن 54

2-8-1) مشکل راه اندازی موتورهای القایی بزرگ : 55

2-8-2) عملکرد یک سیستم راه اندازی خازنی 56

3) راه اندازی تریستوری موتورهای القایی 57

مقدمه58

3-2 ( مدهای کنترل62

3-2-1( کنترل راه اندازی63

3-2-2( کنترل شتاب راه اندازی63

3-3) مشخصات راه اندازهای تریستوری67

3 -4( شرح مدارهای متداول راه اندازهای تریستوری68

3-5) مدار قدرت68

3-5-1( معرفی تریستور69

3-5-1-1) مدل دو ترانزیستوری تریستور70

3-5-1-2) روش های روشن شدن تریستور71

3-6) مدار فرمان72

3-6-1) مدار آتش کننده74

3-6-2 ) مدار تقویت کننده: 75

3-6-3) مزیت عمده راه اندازی موتور به شیوه تریستوری و انتقال زاویه آتش76

3-6-4 ) مدار خطای جریان77

 3-7) طراحی و بررسی مدارعملی و ساده راه انداز نرم موتور آسنکرون (القایی77

3-7-1) کنترل79

3-7-2) نوسانساز موج دندانه اره ای84

3-7-3 ) کنترل زاویه آتش 86

3-7-4 ) مقایسه کننده88

3-7-5) ایزوله کننده مدار قدرت و مدار فرمان89

3-7-6) رلة اضافه ولتاژ و افت ولتاژ90

3-7-7) رلة اضافه جریان (Over Current) 92

3-8) نظام هماهنگ و 93

3-8-1) لزوم استفاده از نظام ثابت95

3-8-2) توضیح دربارة PWM 97

3-8-3) مدارات اینورتر100

3-8-4) رکتیفایرها102

3-9 ) مقایسه قیمت تمام شده انواع راه اندازها : 111

3-10) نتیجه : 113

دانلود مطالعه و بررسی عیوب و محاسن راه اندازهای موتورهای الکتریکی

اتوماسیون سیستم های توزیع

اتوماسیون سیستم های توزیع

اتوماسیون سیستم های توزیع

دانلود اتوماسیون سیستم های توزیع

اتوماسیون سیستم های توزیع
دسته بندی برق ،الکترونیک و مخابرات
فرمت فایل doc
حجم فایل 5403 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 237

اتوماسیون سیستم های توزیع

با گذشت بیش از یک قرن از طراحی و راه‌اندازی اولین شبکه انرژی الکتریکی با یک نیروگاه متمرکز و بار توزیع‌شده در سال 1882 توسط توماس ادیسون، که تعداد 59 مشترک را با ولتاژ 110 ولت مستقیم تغذیه می‌کرد و مقایسه آن با وضعیت کنونی شبکه‌های عظیم تأمین انرژی الکتریکی می‌توان علاوه بر مشاهده‌ی پیشرفت سریع این صنعت به افزایش باور نکردنی تقاضای مصرف‌کنندگان برای این انرژی پی برد. با افزایش این نیاز شبکه‌های برق نیز دچار تغییر و گستردگی و پیچیدگی شدند و این گستردگی تا به حدی افزایش پیدا کرد که هم‌اکنون شبکه‌های برق‌رسانی، در سطح تولید، انتقال و توزیع به عنوان عظیم‌ترین ساخته دست بشر محسوب می‌شوند. مهم‌ترین ویژگی‌ این شبکه، به هم‌پیوستگی آن است، به طوری که ناپایداری در نقطه‌ای کوچک از شبکه قادر خواهد بود تمام نقاط شبکه را تحت تأثیر قرار دهد و این امر لزوم کنترل و نظارت دقیق را بر قسمت‌های مختلف شبکه روشن می‌سازد.

از طرف دیگر انرژی الکتریکی نیز مانند سایر انرژی‌های دیگر پیرو نظام اقتصادی عرضه و تقاضا می‌باشد و لذا بالا بردن سود و کاهش هزینه از اصلی‌ترین ارکان حفظ بقاء آن است. انرژی الکتریکی همواره از سه سطح تولید، انتقال و توزیع مورد بررسی قرار می‌گیرد. برای افزایش بهره‌ باید برق را با حداقل تلفات از نیروگاه‌ها به دست مصرف‌کننده رساند. که در این بین با خصوصی‌سازی و واگذاری مدیریت بخش‌های مختلف، هر کدام از سه بخش تولید، انتقال و توزیع باید حداقل تلفات را برای بالا بردن بهره اقتصادی خود ایجاد کنند. داده‌های آماری بیان‌گر این مطلب است که بخش عظیمی از تلفات انرژی الکتریکی در سطح توزیع صورت می‌گیرد، یعنی بخش کم‌تری از انرژی رسیده به سطح 20KV به مصرف‌کننده می‌رسد. این امر سبب شده تا بخش توزیع مورد توجه قرار گرفته و راه‌هایی برای بالا بردن کارایی آن ایجاد شود.

اتوماسیون یکی از راه‌هایی است که می‌تواند با نظارت و مانیتورینگ شبکه توزیع، امکان کنترل‌پذیری این شبکه را بیش‌تر کند.

طرح‌های اتوماسیون در سطوح تولید و انتقال از مدت‌ها پیش مورد توجه قرار گرفته و انجام شده‌اند. روند کلی اتوماسیون در سطح جهانی برای سیستم‌های توزیع از اواسط دهه‌ی 70 میلادی آغاز شد و تاکنون ادامه دارد.

پایان‌نامه‌ی حاضر با عنوان «اتوماسیون سیستم‌های توزیع» سعی دارد تا در سطحی مشخص به معرفی این سیستم و بررسی ویژگی‌های آن بپردازد. لازم به ذکر است که اتوماسیون زمینه‌ای گسترده داشته و پرداختن به همه جوانب آن در یک پایان‌نامه‌ی سطح کارشناسی ممکن نمی‌باشد. این پروژه شامل بیان کلیاتی در مورد اتوماسیون بوده و بیش‌تر جنبه تئوری دارد ولی در عین حال، هر کجا لازم بوده اشاره‌ای به پژوهش‌ها و پروژه‌های کاربردی و عملیاتی در این زمینه شده است.

بنابر توصیه استاد راهنما در برخی از بخش‌ها وارد جزئیات مطالب شده و بیش‌تر به آن‌ها پرداخته شده است، که از جمله آن می‌توان به بخش مخابرات اشاره کرد.

پروژه حاضر به دلیل گستردگی مطلب، شامل گرایش‌های مختلفی ازجمله گرایش‌های مخابرات، الکترونیک و کنترل می‌باشد. البته زمینه‌ی اصلی اتوماسیون توزیع، بنابر کاربرد آن مربوط به گرایش قدرت است لذا آشنایی و تسلط بر مفاهیم مختلف هر گرایش در کنار درک عمیق از سیستم‌های قدرت زمینه را برای درک مفاهیم آماده می‌سازد

فهرست مطالب

-مقدمه 7

-فصل اول: کلیاتی در مورد اتوماسیون10

انواع روشها و سیستمهای اتوماسیون شبکه توزیع 12

اجزاء سیستم اتوماسیون 15

انتخاب وظایف اتوماسیون 16

سطوح اتوماسیون 19

اتوماسیون و اقتصاد 33

- فصل دوم : سیستم جمع آوری، پردازش وانتقال اطلاعات 51

نیازهای پست 52

نیازهای کابینت telecontrol 53

RTU و اجزاء آن 53

RTUCAN (نمونه داخلی) 67

Sectionalizer 70

Recloser 74

Capacitor control 94

- فصل سوم : مخابرات اتوماسیون 98

مخابرات دیجیتال 101

اجزاء سیستم مخابراتی دیجیتال 102

مدولاسیون 106

ضرورت مدولاسیون 107

انواع مدولاسیون 108

ISI و BER 120

همزمانی(synchronization) 124

QPSK 128

OQPSK 131

MSK 132

GMSK 134

کدکننده ها 143

کنترل خطا 145

فرمت داده 147

نمونه عملی 149

مودم رادیویی UHF ، NRM-400 151

سیستمهای مخابراتی 156

سیستمهای رادیویی 156

مایکروویو 158

TDMA 159

سیستم رادیو بسته ای 160

سیستم رادیویی سلولی 161

مودم رادیویی 162

تکنولوژی spread spectrum 163

VSAT 167

DLC 173

امکانات شرکت مخابرات ایران 178

شبکه تلفن عمومی 178

شبکه داده X.25 180

کابل مخابراتی 180

مخابرات فیبر نوری 181

مزایا و معایب روشهای مختلف مخابراتی 187

نمونه هایی از شبکه های مخابراتی 192

-فصل چهارم : بررسی اتوماسیون در دیگر کشورها 196

هندوستان 197

سنگاپور 200

کره جنوبی 207

پروژه اتوماسیون مقیاس بزرگ امریکا 212

سیستم اتوماسیون ژاپن 221

اتوماسیون توزیع در کانادا 225

- منابع و مآخذ 237

دانلود اتوماسیون سیستم های توزیع