danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

دانلودبهترین تحقیق:{ آیینه کاری }

تحقیق آیینه کاری

تحقیق آیینه کاری

دانلود تحقیق آیینه کاری

تحقیق آیینه کاری
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 470 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 18

تحقیق آیینه کاری

آینه کاری

جهان در تفکر اسلامى جلوه و مشکات انوار الهى است و حاصل فیض مقدس نقاش ‏ازلى،و هر ذره ‏اى و هر موجودى از موجودات جهان و هر نقش و نگارى مظهر اسمى از اسماء الهی است و در میان موجودات، انسان مظهر جمیع اسماء و صفات و گزیده عالم ‏است.

هنرمند در پرتو چنین تفکرى،در مقام انسانى است که به صورت و دیدار و حقیقت ‏اشیاء در وراى عوارض و ظواهر مى‏پردازد. او صنعتگرى است که هم عابد است و هم‏زایر، او چون هنرمند طاغوتى با خیالاتى که مظهر قهر و سخط الهى است،سر و کارندارد. وجودى که با اثر این هنرمند ابداع مى‏ شود نه آن وجود طاغوتى هنر اساطیرى و خدایان میتولوژى است و نه حتى خداى قهر و سخط یهودیان یعنى‏«یهوه‏»،بلکه وجود مطلق و متعالى حق عز شانه و اسماء الله الحسنى است که با این هنر به ظهور مى‏ رسد. ازاینجا صورت خیالى هنر اسلامى متکفل محاکات و ابداع نور جمال ازلى حق تعالى است، نورى که جهان در آن آشکار مى‏ شود و حسن و جمال او را چون آیینه جلوه مى‏ دهد.

معمارى نیز که در هنر اسلامى شریف ترین مقام را داراست، همین روح اسرار آمیز را نمایش مى ‏دهد. معماران در دوره اسلامى سعى مى‏ کنند تا همه ‏اجزاء بنا را به صورت مظاهرى از آیه‏ هاى حق تعالى ابداع کنند،خصوصا در ایران، که ‏این امر در دوره اسلامى به حد اعلاى خویش مى ‏رسد. از اینجا در نقشه ساختمانى و نحوه‏ آجر چینى و نقوشى که به صورت کاشى کارى و گچ ‏براى و آیینه کارى و...کار شده است،توحید و مراتب تقرب به حق را به نمایش مى ‏گذارند و بنا را چون مجموعه ‏اى متحد و ظرفى مطابق با تفکر تنزیهى دینى جلوه ‏گر مى‏سازند:

حسن روى تو به یک جلوه که در آینه کرد       این همه نقش در آیینه اوهام افتاد

 این همه عکس مى‏و نقش نگارین که نمود       یک فروغ رخ ساقیست که در جام افتاد

معماری‌ سنتی‌ ایران‌ ،تجلی‌ نمادین‌ جهانی‌ ابدی‌ و ازلی‌ است‌ که‌ این‌ جهان‌ را محلی‌ گذرا و واسطه‌ای‌ برای‌ رسیدن‌ به‌ مرتبه‌ای‌ والاتر به‌ منظور وصول‌ به‌ آرامش‌ درونی‌ می‌داند ؛ معماری‌ ایران‌ که‌ به‌ صورت‌های‌ گوناگون‌ در بناهای‌ مختلف‌ متجلی‌ گشته‌، جایگاه‌ خاصی‌ را داراست‌ که‌ در آن‌ ،عقاید و رسوم‌ و آیین‌ها در شرایط‌ جغرافیایی‌ و اقلیمی‌ نمود بارزی‌ دارد و حاصل‌ دسترنج‌ هنرمندانی‌ است‌ که‌ برای‌ اعتلای‌ این‌ هنر با تکیه‌ بر ایمان‌ خویش‌ ،از جانِ خود مایه‌ گذاشته‌ و در این‌ راه‌ از هیچ‌ کوششی‌ دریغ‌ نورزیده‌اند. همراه‌ با اساتید معماری‌، استادان‌ صنایع‌ دستی‌ نیز با همان‌ تفکر فوق‌ اما تجلی‌ یافته‌ در هنرِ خاص‌ خویش‌، تکامل‌ بخش‌ و اثرگذار بر معماری‌ سنتی‌ ایرانی‌ بوده‌اند .

دانلود تحقیق آیینه کاری

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.