danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

دانلودبهترین پروژه:حقوق و دستمزد کامل

دانلودبهترین پروژه:حقوق و دستمزد کامل 

پروژه حقوق و دستمزد کامل

دانلود پروژه حقوق و دستمزد کامل

پروژه حقوق و دستمزد کامل
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل docx
حجم فایل 61 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

پروژه حقوق و دستمزد کامل

مقدمه

با توسعه و گسترش سازمان ها وموسسات صنعتی و بازرگانی در جوامع مختلف دامنه بهره گیری از علوم مالی به نحو قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.استقرار و اموزش سیستم حقوق و دستمزد جزء فعالیتهای ضروری می باشدکه بر پایه ان نیروی انسانی در سازمان ها شکل می گیرد.

از زمانی که فرد به اجتماعی زندگی کردن روی اورده به وسیله کار کردن هزینه زندگی خود و خانواده اش را تامین کرده از همین منظر مفاهیم کارگر و کارفرما «دریافت و پرداخت»تحقق یافته است.از طرفی بدون شک حقوق و دستمزد یکی از مهم ترین تدابیری است که به جهت انگیزش کارکنان در سازمان به کار گرفته می شود زیرا به عنوان یک ابزار اساسی برای رفع نیاز های اولیه و ثانویه در سلسله مراتب نیاز های انسانی می باشد.بنا براین حقوق و دستمزد مهمترین مسئله است که توجهشاغلان را در مسیر زندگی کاری به خود مشغول می دارد.امروزه مدیریت حقوق و دستمزد یکی از مسائل پیچیده و فوق العادهبا اهمیت سازمان ها می باشد و یکی از وظایف عمده مدیریت حقوق و دستمزد طراحی و اجرایی سیستم های جبران خدمت یا حقوق و مزایا است.

حقوق عبارت است از «مقرری ثابتی که معمولا به طور ماهیانه به کارمندان پرداخت می شود. و دستمزدبه مزد ساعتی یا روزانه کارگران اطلاق می شود. از طرف دیگر عبارتند از وجه نقد یا هر گونه مزایای غیر نقدی و یا مجموع انها که کارکنان در مقابل انجام کار از کارفر ما دریافت می دارند.

نظام پرداخت فعالیتی است که سازمان ها از طریق ان کار افراد را ارزیابی می کنند تا پاداش های پولی و غیر پولی مستقیم و غیر مستقیم را در چهار چوب مقررات قانونی و توانایی پرداخت مزد میان انان توزیع کنند. 

اهداف کنترل های داخلی حسابداری حقوق ودستمزد به شرح زیراست :

 1- کارکنان با حقوق و دستمزد و مزایایی که مدیریت شرکت تعیین می نماید ، استخدام شده وبه فعالیت خود در شرکت ادامه دهد (مدیریت شرکت ممکن است همان هیئت مدیره باشد . تصمیمات مدیریت شرکت ممکن است کلی و یا در موارد  خاصی برای کارکنان بخصوصی باشد .

2- کسورات از حقوق و دستمزد و مزایا بر اساس مقررات جاری مملکتی و تصویبات هیئت مدیره به طور صحیح محاسبه شده وبه اشخاص ذینفع (سازمانهای مربوطه ) پرداخت می گردد .

3-پرداخت حقوق و دستمزد ومزایا فقط به کارکنان شرکت و با  نرخ های مصوبه در قبال خدمات ارائه شده ( ساعات کارکرد ، قطعات تولیدی ، کمیسیون فروش و غیره ) که به تایید مقامات مسئول شرکت رسیده ، صورت گیرد .

4- حقوق و دستمزد و مزایای ناخالص ، کسورات و حقوق و دستمزد و مزایای خالص بر اساس نرخ های مصوب یا نرخ های قانونی و با توجه به خدمتا اراده شده به نحو صحیح محاسبه شود .

5- هزینه های حقوق دستمزد و مزایا  و بدهی های مربوطه به نحو صحیح انباشته ، طبقه بندی و در حسابها در دوره مالی مربوطه خلاصه و منعکس شود .

6- سوابق و مدارک مربوط به کارکنان ، لیست های حقوق و دستمزد و سوابق مربوط به کار (کارت ساعات کارکرد و غیره ) در فواصل زمانی معقولی با یکدیگر مقایسه شود تا اشتاباهات احتمالی به موقع کشف و تصحیح گردد .

7- حقوق و دستمزد و مزایای خالص و کسورات در موعد مقرر به کارکنان  و سازمانهای مربوطه پرداخت گردد.

8- وظایف به نحوی بین کارکنان شرکت تقسیم شود که یک شخص نتواند در موقعیتی قرار داشته باشد که بتواند در جریان عادی انجام وظائف خود اشتباهات و سو استفاده هایی را انجام داده و روی آنها سرپوش بگذارد (منظو ر کارکنانی است که به نحوی با حقوق و دستمزد رابطه دارند .)

مسئول حقوق و دستمزد :

 کسی است که از عهده انجام تنظیم لیست حقوق برآید همچنین بتواند فایلهای اطلاعاتی را تکمیل نموده و در تنظیم لیست های بیمه ، صدور اسناد مربوط به حقوق و دستمزد مهارت کافی  داشته باشد .

کلیه کارگران ، کارفرمایان و نمایندگان انها ونیز کارگاهها مشمول مقررات این قانون می باشند.

قوانین کار مربوط به حقوق و دستمزد:

کارگاه:محلی است که کارگر به درخواست کارفرما یا نماینده او در آنجا کار می کند از قبیل موسسات صنعتی ، کشاورزی ، معدنی ، ساختمانی ، ترابری ، مسافربری ، خدماتی و امثال آنها.

کارگر: کسی است که به هر عنوان در مقابل دریافت حق السعی  اعم از مزد ، حقوق ، سهم سود و سایر مزایا به در خواست کارفرما کار می کند .کارفرما شخصی است حقیقی یا حقوقی که کارگر به در خواست و به حساب او در مقابل دریافت حق السعی کار می کند.

در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران،اجبار افراد به کار معین و بهره کشی از دیگران ممنوع و مردم ایران از هر قوم وقبیله که باشند از حقوق مساوی برخوردارند و رنگ،نژاد،زبان  و مانند اینها سبب امتیازنخواهد بود و همه افراد اعم از زن و مردیکسان در حمایت قانون قرار دارند و هر کس حق دارد شغلی را که به ان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند.

حق السعی:کلیه دریافت های قانونی که کارگر به اعتبار قرارداد کار اعم از مزد یا حقوق ،کمک عائله مندی ،هزینه های مسکن،خوار بار ،ایاب و ذهاب ،مزایای غیر نقدی،پاداش افزایش تولید،سود سالانه و نظایر انها دریافت می نمایند را حق السعی می نامند.

دستمزد مستقیم : عبارت است از هزینه کار انجام شده ای که مستقیما به جهت ساخت محصول پرداخت تعهد می گردد .

دستمزد غیر مستقیم عبارت است از هزینه نیروی کار انجام شده ای که مستقیما در ساخت محصوص صرف نشده ولی برای تولید محصول ضرورت دارد.

مزد: عبارت است از وجوه نقدی یا غیر نقدی ویا مجموع انها که در مقابل انجام کار به کارگر پرداخت میشود .  

تبصره : چنانچه مزدبا ساعات ا نجام کار مرتبط باشد ، مزد ساعتی و در صورتی که براساس میزان انجام کار و یا محصول تولید شده باشد کار مزد وچنانچه بر اساس محصول تولید شده ویا میزان نجام کار در زمان معین باشد ، کار مزد ساعتی نامیده می شود.

دانلود پروژه حقوق و دستمزد کامل

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.