danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

دانلودبهترین : پایان نامه بررسی هنر کاشی‌کاری

پایان نامه بررسی هنر کاشی‌کاری

پایان نامه بررسی هنر کاشی‌کاری

دانلود پایان نامه بررسی هنر کاشی‌کاری

پایان نامه بررسی هنر کاشی‌کاری
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 279 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 120

پایان نامه بررسی هنر کاشی‌کاری

با فونت 12 دارای 95 صفحه و با فونت 16 دارای 120 صفحه با قالب ورد

چکیده ای از متن پایان نامه:

انواع کاشی
از آثار بدست آمده چنین برمی‌آید که کاشی‌هایی که در اندازه‌های متفاوت چهارگوش و یا به شکل دایره یا اشکال غیرهندسی که در کنار کاشی‌های کتیبه‌ای به کار رفته‌ست قبل از ق 12 میلادی ساخته‌نشده و نمونه‌های قبلی به صورت فاحشی با کاشی‌های کارگاه کاشان- که شاخص عالی‌ترین و فراوان‌ترین نمونه‌هاست- چه در کیفیت ساخت چه در مهارت نقاشی روی کاشی متفاوتند.2

بعد از به کاربردن کاشی‌های مربع شکل کاشی معرق در سطوح داخلی و خارجی بنا که قابل استفاده بود به کار گرفته‌شد اما در روی گنبدها که در زمستان در معرق برف و یخبندان قرار می‌گرفت و در عوامل طبیعی تاب نداشت از آن استفاده نمی‌شد بلکه به جای آن کاشی‌هایی با ضخامت چند برابر کاشی معمولی استفاده می‌کردند که به کاشی نره‌ای نام داشت.[1] کلمة معرق که برای نوعی کاشی که استفاده می‌شود کلمه‌ای عربی‌ست و به معنای دژ- برج و باروری مستحکم و به معنای دیگر معقل از گره‌زدن زانوی شتر حاصل می‌شود و در کاشیکاری نقوشی که از ترکیب در خانه‌های شطرنج به شکل مربع و مربع مستطیل و از پیچش قطعات در جوار یکدیگر انجام می‌شود. حالت گره را تداعی می‌سازد که در نتیجه کلمه معقل را بوجود می‌آورد.[2] کاربرد معقلی در نی‌سازی بنا: 1- در قبال هزینه زیاد کاشی معرق بسیار کم هزینه‌ست. 2- با توجه به تهیه معرق و کاشی هفت‌رنگ که مستلزم وقت زیادست تهیه کاشی معقلی به دقت بسیار کمتر محتاج‌ست و ابعاد این کاشی بسیار کوچکترست و از قرار گرفتن آجر و کاشی در کنار هم و در قطعات جدول‌بندی به کار معقلی شکل می‌گیرد 2، 5/2و 4،5 سانتی‌متر.[3]


کاشی معقلی به سبک کمال مطلوب کاشی‌کاری و آجر کاری‌ست و بسیار طرحهای هندسی به روش معقلی و خط در هم پیچیده به بناها زیبایی چشمگیر بخشیده‌اند رسمی‌بندی نوع دیگر کاشی‌کاری‌ست که در آن گچبری و آجرکاری و کاشی‌کاری به طور مرکب در تزئین سقف استفاده می‌شود در بین اینها شیوه مقرنس‌سازی که در اجرای آن از انواع مصالح ساختمان از جمله کاشی استفاده می‌شود و به بهترین وجه زینت‌بخش سقف ایوانها و داخل گنبدهاست.1


2 – کتاب ماه هنر ویژه هنرهای سنتی 46.45 مقاله نقش تزئینات ص 72

[1] – طرح و اجرای نقش کاشی‌کاری ایران، جلد2، محمود ماهرانتقش نشده موزه رضا عباسی 1362 ص 15

[2] – طرح و اجرای نقش کاشی‌کاری ایران، جلد1، محمود ماهرانتقش نشده موزه رضا عباسی1362 ص15

[3] – کاشی‌کاری ایران، جلد اول، گلچین معقلی حسین‌زمرشیدی ص 85

1 – ماهرانتقش،محمود، طرح و اجرای نقش کاشی‌کاری ایران، جلد 2، نشر موزه رضا عباسی 1362 ص15

فهرست

- هنر کاشی‌کاری
الف-کاشی
ب-انواع کاشی
ج-کاشی‌سازی
د-مراحل کاشی‌سازی
هـ ابزارهای کاشی‌سازی
- تاریخچه هنر کاشی‌کاری درجهان
الف-تاریخچه
ب-برای خدا و شاهزادگان
ج-شکوه ترسیم‌شده
د- عصر ماشین
هـ تفوق علم طراحی
ن- دنیای نو
و- عصر حاضر
- تاریخچه هنر کاشی‌کاری در ایران
چکیده مطالب
بخش دوم :
سیمان
تاریخچة رواج سیمان در ایران
مواد تشکیل دهنده سیمان پرتلند
روند تهیة سیمان
انواع سیمان پرتلند از نظر جنس
انبار کردن سیمان
کوره گردنده خفته
بخش سوم : رسها
پیدایش و تشکیل رسها
ساختمان عمومی رسها:
خواص رسها
انواع خاکها در رابطه با نسبت فراکسیونهای قطر ذرات مختلف:
خاکهای سنگلاخی
خاکهای شنی
منابع :
فهرست مطالب
سپاس

دانلود پایان نامه بررسی هنر کاشی‌کاری

دانلودبهترین مقاله:{ فن و هنر سفالگری }

مقاله فن و هنر سفالگری

مقاله فن و هنر سفالگری

دانلود مقاله فن و هنر سفالگری

مقاله فن و هنر سفالگری
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 26 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 46

مقاله فن و هنر سفالگری

بخشهایی از متن مقاله:

فن و هنر سفالگری

سفال قرون 3 و 4 هجری

قرن 3 هجری شروع و تلاشهای فرهنگی و اقتصادی در حیات جامعه است پس از دو قرن ساده زیستی و حذف تجمل گرایی و همگانی شدن امکانات جامعه ،زمینه های رشد  وتوسعه اندیشه های انسانی فراهم شده است به طوری که شکوفایی این فعالیت ها را در قرن 4 هجری می توان دید .

دانشمندان معلمان بویژه ایرانیان در این قرن حاصل تفکرات فلسفی یونیان را در قالب تجربیات علمی و عملی در زمینه شناخت علوم و فنون به جهان عرضه کردند وبا ترجمه کتابهای یونانی و سانسکریت و تدوین کتب عربی وفارسی زمینه پیشرفت و تسریع اندیشه های آن دوره را به سوی شکوفایی فراهم نموده ، -0 آثار سفالی بیش از هر اثر باقیمانده ای منعکس کننده این تحولات است زیرا سیر تطور و تکامل اندیشه ها از روی نوع تزئینات نوشته های کوفی روی سفالها و تجربیات انجام شده د رزمینه عقیه لعاب های مختلف و کشف لعابهای جدید ورنگهای مختلف می توان دید در پایان قرن 4 موفقیتهای ارزنده ای در زمینه شناخت اکسید فلزات و فرمول ترکیبات آنها برای رنگ لعاب مورد نظر حاصل شده بود سفالگران باتکیه براین دانش و تجربه و ممارست در پخت سفال و کنترل حرارت و تغییر در شکل کوره ها توانستند تحولی عظیم و چشمگیر در خلق ظروف سفالی با تزئینات بسیار چشم نواز وارزشمند به وجود آورند . 0-0 در طبقه بندی سفالهای دروه اسلامی سفالی قرن 3و 4 را بنام سفالهای سامانی شناسایی کرده وویژگیهای فن و زیرین موسوم به لعاب گلی را به این دوره نسبت داده اند . این گروه ازسفالها بیشتر در شمال شرق ایران در مراکزی مانند نیشابور ، سمرقند و جرجان معمول بوده است فنون تزئین متداول در این دوره چنین است .

الف – لعاب گلی : در این نوع تزئین ظروف ساخته شده از گل را که معمولا دارای خمیر نخودی یا قرمز بوده است پس از خشک شدن در دو غابی از گل نخود رنگ فرو می بردند . طوری که داخل و خارج آن بطور یکنواخت با این دوغاب پوشانده می شد و پس از خشک شدن ظروف را به نقوش مورد نظر می آراستند این نقوش معمولا ساده بود و شامل یک جمله یا کلمه کوفی می‌شد که در کف داخلی یا برحاشیه لبه داخلی ظروف نوشته می شده سپس ظروف را با لعاب شیشه ای پوشاندند و به کوره می بردند . معمولا برای ظروف ساده یک رنگ از ترکیب لعاب گلی که سیلیس هم به آن اضافه می‌شده استفاده می کردند که این کار در یک مرحله انجام می شده در نهایت ظروف به رنگ شیری براق در می آمد . ظروف مزین به لعاب گلی معمولا درچهار گروه مطالعه می شود .

...

تاریخچه سفالگری

قدمت هنر سفالگری به 10000 سال میرسد و به عقیده باستان شناسان بعد از سبد بافی کهنترین صنعت بشری به حساب می آید .

هزاران سال پیش در عصر نوسنگی ، زمانی که انسان توانست از ابزارهای سنگی استفاده کند وبا فن سبد بافی لاشنائی یابد با اندود کردن بدنه خارجی سبدها وقرار گرفتن آنها درکنار آتش بطور اتفاقی به شناخت ظروف گلی و مزایای آن دست یافت . دسترسی به چنین وسیله ای تحولی چشمگیر در امر جمع آوری و نگهداری غذا پدید آورد و انسان در نقاط مختلف جهان با اختلاف زمانی اندک ، به این مرحله از تحول و خلاقیت قدم گذارد . نخستین سفالهای دوران جمع آوری غذا یا عصر نوسنگی قدیمترین ظروف گلی است که تا کنون در افریقای شرقی بدست آمده است این ظروف اسکلت سبدی دارند ودرواقع سبدهای گل اندودی است که در کنار آتش  خشک شده است . فکراستفاده از پوسته ای دارای حجم احتمالا پس از دیدن پوست میوه های خشک شده و حفره های سنگی و قطعات سنگی با سطح مقعر که آب باران را در خود نگهداری می نمود پدید آمده است .

قدر مسلم انسان با قرار دادن دستها کنار هم و استفاده از آنها برای نوشیدن

آب عملا به ایده ظرف و مظروف پی برده است .

فرضیه محققان تاریخ هنر مبنی بر وجود حفره های ایجاد شده ( جای پای انسان  و حیوانات ) در حاشیه رودخانه هائی مانند نیل که براثرطغیان آب رسوباتی از خود به جا می گذارند . و پس از خشک شدن این حفره ها به شکل ظرف از ماسه های اطراف جدا می شوند نیز قابل توجه وشاید قابل قبولتر به نظر برسد تحقیقات علمی باستان شناسی در ایران قدیمترین ظروف گلی حرارت دیده را به 8000 سال قبل میلاد نسبت می دهد . این سفال را که نمونه آن در غاری بنام کمربند واقع در نزدیکی بهشتر بدست آمده است می‌توان قدیمترین نمونه سفال دست ساز ابتدائی در ایران دانست . این سفال ضخیم ، کم پخت ،شکننده و خشن و قهوه ای رنگ است و در آن مقدار زیادی علف خرد شده بعنوان ماده چسبنده ( شاموت ) برای جلوگیری از ترک برداشتن به هنگام خشک شدن در آفتاب یا حرارت دیدن در کنار آتش بکار رفته است .

دانلود مقاله فن و هنر سفالگری

دانلودبهترین پروژه: نیمکت پارک

پروژه نیمکت پارک

پروژه نیمکت پارک

دانلود پروژه نیمکت پارک

پروژه نیمکت پارک
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 293 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 47

پروژه نیمکت پارک

بخشهایی از متن :

مقدمه :

     اکیپ طراحی صنعتی با رشد روز افزون و بالا رفتن تکنیک و علم این رشته درمملکتمان شروع به کار نموده و دست به روی صنایع ایرانی گذاشته با کوشش و تلاش راهی نو در صنعت باز کرده و مصنوعات را مطابق با شرایط اقلیمی و فرهنگیان و رعایت کفایت علمی و مهندسی طراحی و به مرحله ساخت برساند از این رو یکی از محصولات که رابطه مستقیمی با اقشار مختلف دارد و مورد استفاده بسیار یعنی مبلمان پارک را به عنوان پروژه 1انتخاب کردم و امیدوارم پارک هایمان را با طرحهای نو مزین کرده و راحتی بیشتری را برای مردم و اقشار مختلف فراهم گردانیم .

 

تفسیر مشکل :

         در سطح شهر تهران بیش از 100پارک و فضای سبز وجود داردو با تلاش شهرداری سعی در افزایش روز افزون فضای سبز می باشد .

طبق آمار بدست آمده مساحتی بالغ بر (حدودا ً) 763.8 هکتار فضای سبز و حداقل 10000 نیمکت وجود دارد که از تاسیس اولین پارک (پارک شهر ساخته و در پارکها توزیع گردیده و نیاز به آوردن آمار و اعداد و ارقام نیست ).

وجود پارکها و فضای سبز موجود که همه شاهدند و ناظر و استفاده کننده و تعداد بیشمار نیمکتها ، چراغها ، سطل زباله ها و آبخوریها ... .

...

آنالیز اجتماعی:

      بدلیل استفاده قشر مسن از محصولات با یستی طرح به صورتی طراحی گردد که استفاده این قشرازمحصول راحت باشد مانند نیروی کم برای نشستن و برخاستن از روی نیمکتها .

وجود کودکان ایجاب میکند تا طرح فاقد زوایای تیز بوده و مسائل ایمنی جهت این قشر در طرح رعایت گردد .بدلیل مسائل کاری نظافتچیان و سرویسکاران طرح بایستی جهت امور نظافتی  و سرویس راحت باشد وجود مزاحمین ایجاب می کند تا طرح از لحاظ مواد و ساخت به صورتی باشد که کمتر مورد آسیب و تخریب واقع گردد بدلیل استفاده اقشار مختلف باید طرح جهانشمول بوده و از بابت فرمیک طرح نباید مختص قشر خاصی باشد

 

آنالیز محیطی ( تولید – محیط) 

    در بررسی رابطه محیطی نیمکت پارک عوامل محیطی زیادی تاثیر دارند که به تجزیه و تحلیل آنها می پردازیم .

شرایط  جوی  شرایطی از جمله برف  و باران و فرسایش   باد و  گرد و غبار و رطوبت عواملی هستند که هر یک به نحوی به فرسایش و خسارت بر مبلمان دخیل می باشند. باران  با ریزشش ایجاد فرسایش و ایجاد  پیچیدگی  و  باد کردن  چوبها میشود. و باعث بالا رفتن میزان رطوبت هوا و زنگ زدگی و پوسیدگی چوب و فلزات را منجر می گردد . بارش برف هم همانند بارش باران می باشد .

تا بش آفتاب مخصوصا ً در مناطق گرمسیری در نیمکتها که از فلز باشد   تابش باعث گرمای بیش از حد مبلمان گردیده و بر روی رنگ تاثیر و آنرا از بین میبرد و از بین رفتن رنگ باعث پوسیدگی و عدم عایق بندی می گردد.

گرما و سرما کلا ً چون باعث انقباض و انبساط می باشد بتدریج باعث دفرمه شدن محصولات و ایجاد خرابی خواهد گردید و گرد و غبار به روی محصولات هم باعث کثیفی و هم از بین بردن رنگ محصولات می گردد از این جمله است ....

/////////////////////////////////////////////////////

فهرست :

- مقدمه

- تفسیر مشکل

- گرد آوری اطلاعات گوناگون پیرامون موضوع

- ثبت درخواستها و نظرات متخصصین و استفاده کنندگان موضوعات پروژه

- دسته بندی اطلاعات براساس نوع و اهمیت آنان

- تدوین اطلاعات براساس اولویت ها ، با توجه به اهداف پروژه و جمع بندی

 تعریف و شرح کلی مشکلات طرح های موجود

- جدول مشکل حالت اولیه – ثانویه

- آنالیز مقدار ونیاز

- رابطه اجتماعی

- گروه جنسی استفاده کنندگان

- گروه سنی استفاده کنندگان

- آنالیز اجتماعی

- آنالیز محیطی (تولید – تولید )

- اهم مطالب بخش آنالیز محیطی

- آنالیز تاریخی

- اهم مطالب بخش آنالیز توسعه تاریخی

- آنالیز بازار

- آنالیز کارکرد های عملی

- استانداردها

 - آنالیز ساختارو آنالیز جنس و روشهای ساخت و مونتاژ

- اهم آنالیز ساختار و آنالیز جنس و روشهای ساخت و مونتاژ

- آنالیز استتیک

- اهم مطالب آنالیز کارکرد استتیکی

- آنالیز توزیع و فروش و خدمات و نگهداری

- آنالیز سیستماتیک (تولید – تولید )

- منابع

دانلود پروژه نیمکت پارک

دانلودبهترین تحقیق:{ مراحل راه اندازی یک شرکت برنامه نویسی }

تحقیق بررسی مراحل راه اندازی یک شرکت برنامه نویسی

تحقیق بررسی مراحل راه اندازی یک شرکت برنامه نویسی

دانلود تحقیق بررسی مراحل راه اندازی یک شرکت برنامه نویسی

تحقیق بررسی مراحل راه اندازی یک شرکت برنامه نویسی
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 11 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 25

تحقیق بررسی مراحل راه اندازی یک شرکت برنامه نویسی

بخشهایی از متن:

مقدمه :

امروزه شرکت های برنامه نویسی زیادی در سرایر این کره خاکی مشغول به امر برنامه نویسی کامپیوتر می باشند . بدون شک هیچ علمی در یک دهه پیشرفتی همچنان علم انفورماتیک نداشته که علم برنامه نویسی هم جزئی از آن محسوب می شود . اما چرا علم بنامه نویسی برای ما اینقدر مهم است ؟

برای پاسخ به این جواب کافی است  نگاهی به کارخانجات ، بانک ها ، آزمایشگاهها و ماهواره هایی که در مدارهای مختلف قرار گرفته اند و... بیندازیم . تمام سازوکار این قطعان فیزیکی و محاسباتی از قبل توسط یک برنامه نویسس به یک زبان خاص طراحی گردیده و همچون روحی که در کالبدی بی جان دمیده شده باشد با سخت افزار مورد نظر یکی شده و آن را به راه می اندازد .

از طرفی دیگر مشاهده می کنیم که شرکت هایی که به امر برنامه نویسی اشتغال دارند در سطح بین المللی بزرگترین شرکت های محسوب می شوند . مانند مایکروسافت ، بورلند و Sum و IBM و ... .

...

یک برنامه نویس حرفه ای هم ، چنان برنامه را می نویسد که زودترین زمان ممکن و بیشترین قابلیت رادارا باشد .

با یک نگاه سطحی به مجموعه نرم افزارها در بازار و فروشگاههای نرم افزار می توان فهمید که کشور ما در حاضر حرفی برای زدن در میان این صاحبان نرم افزار ندارد . اما مهمترین عامل این عقب ماندگی چیست ؟ بدون شک مهمترین عامل این عقب ماندگی نداشتن مغز متفکر می باشد . به سادگی می توان گفت که شرکت ها دارای مغز متفکر در زمینه تجارب نرم افزار
می باشند .

زمانی که شرکت مایکروسافت از وجود مدیرعامل 19 ساله خود و جوان متفکری سود می برد ، شرکت اپل مکینتاش از جوان 22 ساله و متفکری به نام استیو جایز و ... به طور خلاصه تمام شرکت های موفق دارای یک راهنمای متفکر که نقش هسته اصلی شرکت را بازی می کند سود می برد . اما فاقد این افراد می باشیم و یا بهتر بگوییم فاقد مقطع آموزشی که پرورش استعدادهای این چنین را بر عهده بگیرند مبارزه و رقابت در سطح بین المللی همانند بازی شطرنج می مانند البته به غیر از عناوین نام برده نداشتن مرجع های مناسب در زمینه علم نرم افزار هم تا حدودی آزار دهنده می باشد .

دانلود تحقیق بررسی مراحل راه اندازی یک شرکت برنامه نویسی

دانلودبهترین مقاله:{ مقدمه ای بر سفال و سفالگری }

مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری

مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری

دانلود مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری

مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 12 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 39

مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری

بصورت جامع و کامل (79 صفحه) ورد

بخشهای مختلفی از متن مقاله:

خاک دستمایة خداوند برای آفرینش انسان است . همه از خاک به وجود آمده ایم و به خاک برمی گردیم. آنچه خداوند ما را از آن آفریده پاکترین عناصر طبیعت می باشد. آب و خاک یکی از برترین هنرهای انسانی که از مظاهر خداوند بر روی زمین است هنر شکل دادن به گل یا همان سفال است. انسان از همان ابتدای خلقت به این هنر روی آورد. انسان غارنشین برای تهیه و نگهداری غذا از گل شکل گرفته استفاده می کرد، آنها برای این کار گل را به شکل ظروف مورد نیاز خود در آورده و آن را در مقابل نور   و حرارت خورشید قرار می دادند تا خشک شود. این بار 27000 سال پیش در منطقه Dolni Vestonice یا همان چک و اسلواکی امروزی مردم از آتش برای سخت کردن ظروف گلی استفاده کردند. برای پخت سفال بدون شکستگی آنها گل را در هوا کاملاً خشک می کردند و سپس آن را به راحتی در یک آتش    باز قرار می دادند و با دمایی حدود   c650 تا  c 750 می پختند. در این منطقه بقایای تعداد زیادی از سفالینه های ساخت دست بشر که مجسمه هایی از انسانها و حیوانات است یافت شده.

...

فصل اول

معرفی سفالگری به روش قالبگیری

کارآگاه سفالگری و وسایل آن :

1 - کارگاه سفالگری دارای 2 سالن می باشد که سالن اولیه کارگاه قالب و قالبگیری و همچنین دارای دوغاب و کوره می باشد.

سالن دوم،‌سالنی است که در آن کار نقاشی و کار لعاب  و ما در قالب در آن وجود دارد.

قالب ها :

ابتدا شکل سفالینه ای که در نظر داریم طراحی می کنیم، سپس مدل گلی آنرا تهیه می کنیم و بعد از خشک شدن مدل از آن قالب می گیریم. این قالب تماماً از گچ می باشد به علت اینکه گچ یک سطح آبکشی دارد که آب دوغاب را جذب خود کرده و یک پوسته از دوغاب به قالب می نشیند.

تهیة دوغاب :

دوغاب در اصل مخلوطی از خاک و آب است ، که این خاک از چند نوع می باشد:

1 - خاک رس

2 - خاک کائولن

3 - خاک فلرسپات

4 - خاک بال کلی .

1 - خاک رس : قدیمی ترین خاکی که در سفالگری به کار رفته می شد، خاک رس است. این خاک در همه جای زمین وجود دارد، کافی است که حدود 2 متر از زمین را کنده و به خاک رس طبیعی دست پیدا کنیم. ولی یک نوع خاک رس دیگر وجود دارد، که این خاک مصنوعی می باشد که از انواع فضولات حیوانی که بر روی هم انباشته شده به دست می آید.

...

پخت :

بعد از مراحل خط گیری و پویش کاری سفالینه ها آماده برای پخت در کوره می باشند. در این مرحله سفالینه ها را جمع آوری کرده و در درون کوره قرار می دهیم. کوره به دو شکل است : 1 - کورة سنتی  2  - کورة الکتریکی.

1 - کورة سنتی

کوره اطاقکی به اندازه m 2 × m 2 به شکل استوانه می باشد که سقف آن گنبدی شکل است و جنس آن تماماً از آجر است. مشعل کوره در قسمت پایین آن در داخل یک حفره به شکل تنور می باشد. سوخت آن نفت سفید ، گاز یا گازوئیل است. در پایین کوره دریچه ای وجود دارد که به مشعل متصل است. از این دهانه سوخت و اکسیژن به مشعل می رسد. دهانة ورودی کوره 1 مترونیم می باشد که به شکل طاق است . از این دهانه برای ورود به کوره و چیدن سفالینه ها در داخل طبقات آجری که دور تا دور کوره قرار دارد استفاده می شود.

سفالینه ها که لعاب نخورده اند در طبقات پایین قرار می گیرند ولی سفالینه هایی که جهت لعابکاری به کوره برده شده اند در طبقات فوقانی تر قرار می گیرند. کوره های سنتی به دلیل حجم زیادی که دارند معمولاً هر یک ماه یا هر 20 روز یک بار روشن شده و تمام سفال های جمع آوری شده اعم از لعاب دار و بدون لعاب را در آن قرار می دهند.

دانلود مقاله مقدمه ای بر سفال و سفالگری