danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

دانلودبرترین تحقیق: صنعت کاغذ سازی

تحقیق صنعت کاغذ سازی

تحقیق صنعت کاغذ سازی

دانلود تحقیق صنعت کاغذ سازی

صنعت کاغذ سازی
دسته بندی تحقیق
فرمت فایل doc
حجم فایل 106 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 167

قسمتهایی از متن:

چکیده

افزایش جمعیت به ویژه در کشورهای در حال توسعه که به لحاظ منابع چوبی فقیرند و ازدیاد تقاضا بار دامنه وسیعی از تولیدات حاصل از فیبر ، فشار زیادی را بر منابع چوبی اعمال نموده . با توجه به مفهوم توسعه پایدار که در آن هم حمایت از اکوسیستم و هم خواسته های در این پروژه به ارائه فرآیندهای تولید کاغذ از منابع فیبری کشاورزی پرداخته شده است . منابع فیبری کشاورزی از محصولات فیبری یا پس مانده های محصولات کشاورزی حاصل می آیند . ذخیره عظیمی از مواد اولیه تجدید شونده که در خمیر سازی قابل استفاده اند ، وجود دارد . که در سالهای آتی بطور فزاینده ای مورد استفاده قرار خواهند گرفت .

فصل اول

مقدمه ای بر کاغذ

1 ـ 1 : مقدمه

کاغذ یک پاره اصلی تمدن بشر طی دو هزار سال گذشته بوده است و ارتباط بسیار نزدیک ما با این ماده سبب شده است تا آن را ماده ای با پیچیدگی خاص ندانیم . اما این تصور از حقیقت به دور است . کاغذ از منابع گیاهی تهیه می شود ، لذا هم از نظر مورفولوژی و هم از نظر فیزیکی و شیمیایی مادة‌ پیچیده ای است . خود فرآیند تولید کاغذ یعنی اساس فرآیند صاف سازی و تشکیل شبکه ضعیفی از نمود الیاف تا حد زیادی پیچیده است . این نمود شبیه کاغذ با وجود مقاومت کم آن ، بایستی به طور پیوسته از بخش های پرس و خشک کن ماشین کاغذ عبور کرده و با سرعتی که در حال حاضر حدود 60 است . به صورت نوار ، پیچانده شود ؛ عملی که در جریان آن نمود کاغذ تحت کشش قرار می گیرد برای جلوگیری از پارگی های متوالی کاغذ و یکنواختی آن ، برخی از پیشرفته ترین فناوری های مهندسی کنترل مورد نیاز است . در این فصل بحثی کوتاه در زمینة کاغذ و انواع آن ، تاریخچه و کاربرد آن ارائه خواهد شد .

1 ـ 2 . تاریخچه

لزوم ثبت و انتقال افکار و عقاید و ارتباط با همنوع از ابتدای تاریخ ، انسان را وا داشت تا راهی برای آن پیدا کند . انسانهای اولیه با الهام گیری از محیط پیرامون خود و با ابزار و وسایل موجود این امکان را هر چند بصورت ابتدایی فراهم آوردند که اولین نشانه های آن را می توان در غارهای لاسکو [1] ولتامیر [2] مشاهده نمود . بعدها لوحه های گلی ، فلز ، سنگ ، پوست درختان ، پست حیوانات،  استخوان و …. به عنوان موردی جهت نوشتن یا نقاشی کردن مورد استفاده قرار گرفت لوحه های گلی بدست آمده از تمدن بین النهرین ( میان رودان ) حاکی از رواج این ماده برای نوشتن در این تمدن می باشد .


[1] ( Lascaux ) : نام غارهای در جنوب غربی فرانسه ، که بر دیوارهای آن نقاشی های مربوط به دوره پاریند سنگی پیدا شده است .

[2] (Altamira ) : نام یک غار آهنگی در شمال اسپانیا است که نخستین بار در سال 1879 نقاشی های مربوط به دور آن پاریند سنگی بر سقف و دیوارهای آن کشف شد .

...

...

فصل پنجم

انواع فرآیندهای تولید خمیر کاغذ

منابع فیبری اساساً شبکه ای هستند از الیاف که با یک مادة پلیمری به نام لیگنین به هم چسبیده اند . هدف از عملیات تولید خمیر ، جدا کردن این الیاف ( که خود از یک پلیمر طبیعی به نام سلولز و نیز همی سلولزها ساخته شده اند ) از یکدگیر است . الیاف سلولزی می توانند با هم پیوندهی هیدورژنی برقار کنند . با خروج آب از الیاف تعداد پیوندها بیشتر می شود اما این پدیده برگشت پذیر است .

کاغذ را می توان از نرم کردن و به شکل نمد درآوردن فیبرویهای سلولز بدست آورد که از آغاز  تا پایان شامل مراحل زیر است :

1 ـ تهیه چوب و یا الیاف سلولزی دیگر

2 ـ پخت

3 ـ شستشوی محصول پخت

4 ـ رنگ زدایی ( در مواردی که خمیر سفید مورد نظر باشد ) .

5ـ خشک کردن ، پرس کردن و بسته بندی بصورت عدل و….

1 ـ تهیه چوب و یا الیاف دیگر و آماده کردن جهت پخت

قبلاً گفته شد الیافی که  در ساختن کاغذ بکار می رود اساساً از سلولز تشکیل شده است و بدیهی است الیاف درختان مختلف دارای مشخصات متفاوت باشند . بطور کلی ر صنعت کاغذسازی دو نوع الیاف بکار می روید :

الف ) الیاف بلند

ب ) الیاف کوتاه

درختانی که دارای الیاف بلند هستند از دسته سوزنی برگ بوده و آن دسته از درختانی که دارای الیاف کوتاه هستند از رده پهن برگان محسوب می شوند . البته کوتاهی و بلندی الیف لفظی نسبی است وی بطور کلی طول متوسط الیاف بلند در حدود 3 تا 4 میلیمتر می باشد که در بعضی از گیاهان مثل الیاف پنبه به 6 میلیمتر هم می رسند . طول الیاف کوتاه بطور متوسط در  حدود 2/1 میلیمتر و حداقل آن در حدود 5/0 میلیمتر است . بایستی خاطر نشان ساخت که بر حسب گونه درخت چه از نوع الیاف بلند و چه الیاف کوتاه اصولاً خواص مشترکی بین الیاف موجود است و در بعضی از خواص با هم متفاوت هستند مثلاً مقاومت الیاف بلند بیشتر از الیاف کوتاه است  .

در تهیه چوب برای پخت از سیستم های مختلفی در صنعت استفاده می شود و بطور معمول از مراحل زیر تشکیل شده است :

الف ـ دستگاه پوست کنی

ب ـ دستگاه خرد کنی

ج ـ دستگاه غربال

پوست درخت در کارخانه تولید خمیر با یکی از دو روش پوست زدایی جدا می شود . 1 ـ با سایش الوار چوب به یکدیگر در مخزن چرخان استوانه ای جدا می شود . ...

...

=========

سرفصل مطالب:

چکیده

فصل اول

مقدمه ای بر کاغذ

فصل دوم

الیاف قابل استفاده در تولید کاغذ

فصل سوم

مرفولوژی ، ساختار و ترکیب شیمیایی سلول گیاهی

فصل چهارم

لیگنین زدایی ( خواص شیمیایی لیگنین و استخراج آن ) 

فصل پنجم

انواع فرآیندهای تولید خمیر کاغذ

فصل ششم

شستشو ، غربال کردن ، رنگبری و پالایش خمیر کاغذ

فصل هفتم

ساخت کاغذ در ماشین کاغذ

فصل هشتم

تولید خمیر کاغذ از ضایعات کشاورزی

فصل نهم

منابع فیبر ، برداشت و انبارسازی

=========

متن پایانی تحقیق:

برداشت و انبار سازی

این عملیات به نیروی انسانی نیاز دارد ، به ویژه برای الیاف برگ و پوست که ممکن است عمل جدا کردن الیاف به صورت دستی انجام گیرد . و همین طور برای نیز که عملیات برداشت در حد وسیع با دست انجام می پذیرد . حتی اغلب بامبو به شکل انتخابی به طور دستی قطع می گردد . فقط با گاس به شکل محصول فرعی از فرایند تولید شکر به سهولت در دسترس است . وسایل جدا کنندة پوست از مغز برای بسیاری از محصولات از قبیل جوت ، رامی ، کنف ، roselle ، کنف بنگالی و شاهدانه در دسترسند . در ایالات متحده آمریکا طرحهای برداشت مختلفی به طور آزمایشی در مورد کنف و کنف بنگالی اجرا شده است . جدا کردن الیاف کل ساقه با هوای خشک و به دنبال آن دسته بندی الیاف پوست ، به خوبی عمل کرده است . مشکل عمده رساندن رطوبت ساقه به سطح قابل قبول برای انبار سازی است . از آنجایی که جدا کردن پوست از مغز چوبی بازارهای چندی را برای مغز گشوده ، لازم است روش هایی برای انبار سازی و جمع آوری کارآمد مغز گسترش یابند . در کشورهایی که هزینة کارگر بالاست ، مکانیزه کردن برای موفقیت در استفاده از الیاف کشاورزی ضروری است . برای مثال قطع کشتزارهای بامبو توسط ماشین به رشد مجدد گیاهان و هزینه کارگری پایین ترجیح داده می شود . برای تسهیل انبارسازی این مواد حجیم ، بسته بندی با دانسیتة بالا مطلوب است . در مورد باگاس ، روش اقتصادی امروزی با انبارسازی و جابجایی آن به صورت فله مواق مواقف است .

2 ـ فیبر حاصل از پس مانده های محصولات

در حالی که چوب به عنوان مادة اولیة غالب برای تهیه خمیر مطرح است ، الیاف منابع کشاروزی در آینده به طور فزاینده ای به منابعی مهم برای تهیة خمیر تبدیل خواهند شد . در سرتا سر جهان سالیانه حجم انبوهی از پس مانده های محصول وجود دارد که برای تهیة انواع کشاورزی با چوب متداول است ، اما تهیة خمیر با 100 الیاف منابع کشاورزی می تواند قابل انتظار باشد . در کلمبیا ، آرژانتین و اندونزی کاغذهای چاپ و تحریز با کیفیتی بسیار عالی از خمیر حاصل از 100 درصد با گاس تولید می شوند . با توجه به نگرانی های زیست محیطی ، گونه های جانوری و گیاهی در معرض خطر و تخریب اکوسیستم های که ابراز می گردند وضع قوانینی در این زمینه ها ، امروزه منابع تجدید شونده به طور سالیانه ، بسیار محبوب و جذاب هستند .

دانلود تحقیق صنعت کاغذ سازی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.