danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

دانلودبهترین تحقیق:{آزمایش رفتار مواد در مقابل نیرو ها }

دانلودبهترین تحقیق:{آزمایش رفتار مواد در مقابل نیرو ها      }

تحقیق آزمایش رفتار مواد در مقابل نیرو ها

دانلود تحقیق آزمایش رفتار مواد در مقابل نیرو ها

تحقیق آزمایش رفتار مواد در مقابل نیرو ها
رفتار مواد در مقابل نیروهای کششی
رفتار مواد در مقابل نیروهای فشاری
رفتار مواد در مقابل نیروهای ضربه ای
رفتار مواد در مقابل نیروهای دینامیکی متناوب
رفتار مواد در مقابل نیروهای استاتیکی در دماهای بالا
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 61 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 46

تحقیق آزمون رفتار مواد در مقابل نیرو ها

قسمتهایی از متن:

1- آزمونهای مخرب

1-1-آزمون کشش

رفتار مواد در مقابل نیروهای کششی

          بررسی رفتار الاستیکی و بیشتر پلاستیکی مواد به کمک نمودار تنش – تغییر بعد نسبی انجام می گیرد. برای به دست آوردن چنین نمودارهایی بیشتر از آزمایش کشش استفاده می شود.

          آزمایش کشش از معمولترین و ساده ترین آزمایشهاست که به کمک آن نه فقط میتوان درباره رفتار الاستیکی و پلاستیکی مواد مختلف پیشگویی کرد، بلکه میتوان تعداد زیادی از خواص مکانیکی مواد از قبیل انعطاف پذیری ، مقاومت کششی، حد الاستیکی، مدو الاستیکی، حد تسلیم و استحکام شکست که برای کاربرد صنعتی مواد حائز اهمیت هستند را تعیین کرد.

          در این آزمایش نمونه تهیه شده از جسم مورد نظر را روی یکی از انواع دستگاههای آزمایش کشش تحت تاثیر نیروی کشش، که با سرعت یکنواختی تا موقع شکست یا پاره شدن نمونه بر ان وارد می شود، قرار می دهیم. (شکل 1)   

          نمونه های آزمایش کشش به شکلهای استاندارد شده گرد و یا مسطح هستند. (شکلهای 1-2 و 1-3)

          نمونه ها باید صاف و عاری از هرگونه شیار و یا زدگی باشند. طراحی نمونه های استاندارد شده باید طوری باشد که نمونه در موقع وارد آمدن نیرو بر آن تحت تاثیر نیروی تک محوری بوده و تنش محوری به صورت همگن و یکنواخت بر روی سطح مقطع توزیع شده و از به وجود آمدن تمرکز تنش در محلهای اتصال نمونه به دستگاه جلوگیری شود.

          در هنگام آزمایش مقدار نیرو و تغییر طولهای مربوط به آنها اندازه گیری و بر روی نموداری رسم می شود. (شکل 1-4) در قسمت OA نمونه کاملاَ در حالت الاستیکی خالص است و بین افزایش نیرو و تغییر طول تناسب خطی برقرار است که به کمک مدول الاستیکی و رابطه هوک تعیین می شود. بدین جهت این قسمت از منحنی خط هوک هم نامیده می شود و نقطه A انتهای قسمت الاستیکی و نقطه شروع تغییر شکل پلاستیکی را نشان میدهد.

...

رفتار مواد در مقابل نیروهای ضربه ای:

یک ماده با وجود انعطاف پذیری و استحکام بالایی که دارد تحت تاثیر عواملی می تواند ترد و شکننده شود، بدین صورت که تحت آن شرایط تمایل به یک شکست ناگهانی با مقدار بسیار کمی تغییر شکل پلاستیکی پیدا می کند. طبیعتا” این پدیده می تواند خطراتی را به دنبال داشته باشد. عمده ترین عوامل موثر عبارتند از: درجه حرارتهای پایین، سرعتهای بالای وارد مدن تنش، حالت تنش سه محوری.

علل ظاهر گشتن خاصیت تردی می تواند، تجمع رسوبات یا فازهای سخت مخصوصا” در مرزدانه ها، نفوذ گازها (ترد شدن در اثر گاز هیدروژن) ایجاد عیوب نقطه ای (جاهای خالی) در اثر اشعه و همچنین اثرات خوردگی و اکسیداسیون باشد. از این جهت گفته می شود که در مواضعی که بی نظمی وجود دارد مقدار تنش ایجاد شده به طور موضعی از تنش شکست تجاوز کرده و ترک ظاهر می شود و به محض شروع ترک تمرکز تنش پیش می آید و ترک گسترش یافته منجربه شکست می شود. در عمل، این پدیده در جنگ جهانی دوم با دو نیم شدن یک کشتی جنگی در نواحی نزدیک به قطب شمال ظاهر گشت. که تحقیقات وسیعی را در این زمینه به همراه آورد.

به کمک آزمایش ضربه می توان محدوده های درجه حرارتی را که در آن مواد رفتاری ترد و یا نرم از خود نشان می دهند، مشخص کرد. در این آزمایش ضربه، مقدار کار یا انرژی لازم برای شکست یک نمونه (از جنس فلز یا مواد پلیمری)، که تحت شرایط نامناسب تنش قرار گرفته باشد، اندازه گیری می شود.

چنانچه این مقدار انرژی کم باشد می توان چنین نتیجه گیری کرد که ماده ترد بوده و دارای حساسیت بالایی در مقابل نیروهای ضربه ای است و اگر این انرژی بالا باشد ماده نرم وانعطاف پذیر است و بار بیشتری را می تواند تحمل کند و یا به عبارتی دارای سفتی بالایی است. با این آزمایش همچنین می توان محدوده درجه حرار انتقال شکست نرم به شکست ترد را تعیین کرد.

...

عناوین اصلی:

1- آزمونهای مخرب

1-1-آزمون کشش

رفتار مواد در مقابل نیروهای کششی

2-1-آزمایش فشار :

رفتار مواد در مقابل نیروهای فشاری :

تاثیر عوامل موثر بر روی نتایج آزمایش:

1 – حالت تنش و اصطکاک: 

2 – نسبت ارتفاع به قطر نمونه: 

3 – درجه پرداختکاری سطح قاعده نمونه: 

4 – شکل نمونه:

3-1- سختی :

1       - سختی برینل :

معایب روش برینل:

2       – سختی راکول :

3       – سختی ویکرز:

مزایای روش ویکرز:

معایب روش ویکرز:

1-4 آزمونهای ضربه

رفتار مواد در مقابل نیروهای ضربه ای:

5-1-آزمایش خستگی:

رفتار مواد در مقابل نیروهای دینامیکی متناوب

 آزمون خزش

رفتار مواد در مقابل نیروهای استاتیکی در دماهای بالا

دانلود تحقیق آزمایش رفتار مواد در مقابل نیرو ها

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.