danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

danesh gozar

تحقیق ومقاله دانشجویی

دانلودبرترین مقاله:{ لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود }

دانلودبرترین مقاله:{   لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود   }

لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود

دانلود مقاله لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود

لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود
دسته بندی پژوهش
فرمت فایل doc
حجم فایل 34 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 35

لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود

قسمتهایی از متن:

در این نوشته با استفاده از دو مقاله به بررسی دلالت های استفاده از فنون ارزشیابی توصیفی در نظام برنامه ریزی درسی با توجه به نظام موجود ارزشیابی تحصیلی و مقررات موجود ارتقاء تحصیلی در آموزش و پرورش کشور می پردازیم.
متاسفانه در ادبیات آموزشی موجود در کشور ما، امتحان که نوعی اندازه گیری (Assessment) می باشد؛ با ارزشیابی (Evaluation) که نوعی قضاوت است؛ یکسان پنداشته شده است. در حالیکه امتحاناتی که در نظام فعلی ارتقاء تحصیلی در ایران با استفاده از مقیاس کمی (20-0) از دانش آموزان گرفته می شود تنها بخشی از قابلیت های هوش شناختی (IQ) دانش آموزان را می سنجد و در مورد اندازه گیری هوش هیجانی (Emotional Intelligence) اطلاعاتی را فراهم نمی آورد. لذا در این یادداشت به تدقیق پیرامون هوش هیجانی و ارتقاء تحصیلی می پردازیم. سید احمد جلالی در مقاله ای تحت عنوان "هوش هیجانی" که در فصلنامه تعلیم و تربیت شماره مسلسل 70 و 69 منتشر شده، به کالبد شکافی این واژه پرداخته است.

در قسمت اول این یادداشت به نقل مستقیم مطالب ذیل از این مقاله پرداخته ایم:
1. تعریف هوش هیجانی
2. بررسی پیشینه نظری هوش هیجانی
3. بررسی مطالعات انجام شده درباره هوش غیر شناختی
4. مولفه های اصلی هوش هیجانی و عوامل تشکیل دهنده آنها

در قسمت دوم یادداشت به بررسی دلالت های ارتقاء خود به خود تحصیلی در نظام ارزشیابی تحصیلی ایران پرداخته ایم. محمد حسنی با مساعدت و همفکری هفت تن از همکارانش در دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی وزارت آموزش و پرورش به سفارش شورای عالی آموزش و پرورش مقاله ای تحت عنوان "ارتقاء خودکار قبولی تضمینی یا حذف مردودی" تهیه کرده است. در این مقاله معنی، کاربرد، دلایل، چالش ها و الزامات ارتقاء خود به خود در نظام ارزشیابی تحصیلی کشور با استفاده از شواهد پژوهشی و مطالعاتی و آئین نامه ها و مقررات تحصیلی تشریح شده است. (حسنی، بی تا )
در قسمت دوم این یادداشت به نقل مطالب ذیل از این مقاله پرداخته ایم:
1. معنی ارتقاء خودبه خود
2. دلایل و شواهد موید ارتقاء خود به خود
2-1- تعمیم و گسترش آموزش همگانی
2-2- توجه به تمامی عوامل موثر در افت تحصیلی
2-3- عوارض روحی و روانی مردودی
2-4- آموزش و پرورش جدید و دلالت های آن
2-5- امتحانات و عوارض آن
2-6- اعتبار و توان امتحان در سنجش اهداف
2-7- خسارت های اقتصادی نظام موجود ارزشیابی تحصیلی
3. بررسی و نقد نظرهای طرفدارن نظام فعلی ارتقاء تحصیلی در ایران
4. چالش ها و الزامات ارتقاء خود به خود

در انتهای یادداشت نیز فهرست منابع دو یادداشت و مقاله اخیر الذکر درج گردیده است.

...

چالش ها و الزامات ارتقاء تحصیلی خود به خود
علی رغم تمامی مباحث مطرح شده این تردید علمی وجود دارد که ارتقاء خود به خود اکسیر و نوشداروی درد افت تحصیلی نیست به سخن دقیق تر باید دانست که نه ارتقاء خود به خود و نه تکرار پایه فی نفسه نمی تواند مشکل دانش آموزان را در تسهیل یادگیری حل نماید( حسن زاده، 1998). درست است که دانش آموزانی که بدون یادگیری مطالب و مباحث به سطوح بالاتر یادگیری می روند در فهم، مفاهیم جدید تر دچار مشکل می شوند. در عین حال تکرار پایه موجب موفقیت بیشتر نخواهد شد و حتی عوارض و خطرات بیشتری دارد. در مورد نخست یعنی ارتقاء خود به خود، گرچه ممکن است دانش آموزان با اطلاعات کم و ناقص بالا آمده و مشکلات یادگیری آنها حل نشود، حداقل آسیب های روانی کمتری به همراه دارد.
اگر خواهان ایجاد مدارس سالم و شادی آفرین و رشد دهنده هستیم، تنها و صرفاً توجه به ارتقاء خود به خود، مشکلی از مشکلات ما را حل نمی کند. بلکه همانطور که تجربه گذشته ی ما و چند کشور دیگر چون پاناما و پورتوریکو( حسن زاده، 1998) نشان می دهد، ناچار باید به اول خط بازگردیم. در مقابل می بیینیم در کشورهای دیگر ارتقاء خوودبه خود سالها با موفقیت اجرا شده و تداوم یافته است حتی کیفیت آموزشی آنها را بالا برده است بنابراین (اتخاذ سیاست ارتقاء تحصیلی خود به خود نیاز به زمینه ها و بسترهای مناسب دارد شاید بتوان این گونه تفسیر کرد که ارتقاء خود به خود متغیری واسطه ای است که بین متغیرهای دیگر قرار گرفته که همه باهم موجب بهبود کیفیت آموزشی می شوند. بنابراین برای این که ارتقاء تحصیلی خود به خود تاثیر مثبتی به همراه داشته باشد و موجب کاهش برخی مشکلات نظام آموزشی شود بهتر است به دنبال برخی تحولات و یا در راستای برخی تحولات باشد بدون وجود و حضور این تغییرات زمینه ساز و پشتیبان طرح ارتقاء خود به خود موفقیت اندکی به همراه خواهد داشت. ...

...

دانلود مقاله لزوم اندازه گیری هوش هیجانی و دلالت های ارتقاء تحصیلی خود به خود

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.